Odedávna mne dráždilo, proč je u nás Edgar Allan Poe téměř výhradně - především v poválečných letech - představován jako autor pochmurný, vážný, tajemný a záhadný. Jistě, povídky, které se v různém řazení stále dokola objevují v nesčetných výborech, patří určitě k těm světově nejproslulejším. Domnívám se však, že pokud naše obeznámenost s Poem nedojde dál než k Jámě a kyvadlu a Havranovi, ochuzujeme se o důležitý rozměr spisovatelova díla, který nám může zpětně poodhalit i nový pohled na jeho známou a obvyklou tvář.
Poe není rozhodně autor jednoduchý a ani v povídkách, které můžeme považovat za prototypy detektivek, nenabízí svým čtenářům laciná řešení. S trochou nadsázky by se dalo říci, že čtenář, který čte Poeovy povídky jen kvůli prvoplánovému vzrušení ze záhad a tajemna, se s autorem fatálně míjí a stává se sám obětí jeho perzifláží.
Poe miloval literaturu, která mu většinou jako jediná spolu s alkoholem usnadňovala nelehký osud. Svou citlivost na literární neupřímnost a neschopnost si vybíjel v často krutě ironických výpadech proti dobovým literárním manýrám a konformním názorům. Čas obrousil ironické ostny, které v mnohých povídkách tohoto výboru museli pociťovat Poeovi současníci, a přesto zůstala plnohodnotná tvorba, jejíž satirická svěžest k nám promlouvá dodnes. Literatura nezná lepší důkaz velikosti autora.
Do výboru jsem úmyslně zařadil i několik "vážně" míněných povídek, i když u některých si touto "vážností" nemůžeme být jisti (Dostaveníčko). Poe nám za svými větami zcela po způsobu moderních autorů dvacátého století neustále uniká, a vracíme-li se k některým jeho vrcholným dílům (Ligeia) vícekrát, vycítíme i pod povrchem této "krajiny stínů" všudypřítomný jemný humor.
Věřím, že v celkovém kontextu výboru může čtenář vysledovat tento humor i v třetí vrstvě povídek, zabývajících se obecně řečeno uměleckou estetikou (Arnheimské panství, Landorova vila, Filosofie nábytku). Zde Poe velice svérázně reaguje na stále zlovolněji, ale nenápadně se šířící nadvládu nevkusu. Bylo by jistě zajímavé přečíst si od takto vnímavého autora reflexi doby globálních médií a sektorového uniformního vkusu, který se s jejich pomocí lavinovitě šíří.
Rozsah poznámkového aparátu je u nekritických vydání literárních děl vždy diskutabilní, a pracují-li tato díla s humorem, je diskutabilní dvojnásob. Proto jsem se nakonec rozhodl tento aparát potlačit, neboť vysvětlovat humor, byť se týká třeba klasické řečtiny, která věru nepatří k běžnému vybavení dnešního čtenáře, je vždy velice ošemetné, třebaže pro překladatele, který po značném úsilí "přišel věcem na kloub", zároveň neodolatelně lákavé. Tyto "nesrozumitelné" pasáže však nikde nebrání pochopení textu a zvídavý čtenář si může svého klasického filologa najít sám, jako si ho nakonec musel najít i překladatel, který se takto kostrbatě dostává k poděkování PhDr. Zdeňku Kratochvílovi z Filosofické fakulty UK. Nakonec - řečeno s autorem - nenalezne-li tato kniha "pochopení u běžného publika..., vyplývá z toho pouze to, že s jejím chápáním mělo běžné publikum potíže" (Bon-Bon).
Doufám, že tento výbor, sestavený převážně z autorových literárních perzifláží a satir, přispěje k hlubšímu a plnějšímu pochopení Poeova díla v české literatuře.
Ladislav Šenkyřík
Seřadit
- Bestsellery
- Top hodnocení
- Novinky
- Nejdražší
- Nejlevnější
- Nejvyšší sleva
-
202 produktů
Za melancholického podzimního dne se jezdec na koni blíží k ponurému zámku z drolícího se kamene uprostřed černého jezírka, z něhož trčí pahýly mrtvých stromů...
-
Knihapevná vazba308 KčSkladem 3 ks
-
319 KčIhned ke stažení
Havran patří mezi nejznámější básně všech dob, a není divu, protože je jedním z nejvýznamnějších děl romantismu. Vypráví o tajuplné návštěvě černého posla smutku u muže, který se zmítá v zoufalství po ztrátě své nejmilovanější...
-
Knihabrožovaná vazba123 KčSkladem 2 ks
-
AudioknihaMP3 ke stažení59 KčIhned ke stažení
Kabina lanovky, turecké lázně, anglické panství, uzavřený trezor – zločin není nikde nemožný. Velká kniha zdánlivě nemožných zločinů je originálním dárkem pro všechny, kteří mají rádi kvalitní detektivní příběhy...
V této knize nalezneme tři slavné povídky Edgara Allana Poea: Jáma a kyvadlo (1842), Zrádné srdce (1843) a Černý kocour (1843). V povídkách uvádí Poe do děje určité nadpřirozené prvky, charakteristické pro gotický román...
-
Knihapevná vazba124 KčSkladem 1 ks
Hlavní postavou tří povídek obsažených v této knize (Vraždy v ulici Morgue, Záhada Marie Rogetové a Odcizený dopis) je Auguste Dupin, první detektiv v dějinách literatury. Je velice důležitý, protože se jeho geniální postavou...
-
Knihapevná vazba169 KčSkladem 1 ks
Iluze - audiokniha obsahuje hororové povídky, jejichž autory jsou Edgar Allan Poe a H. P. Lovecraft.
-
AudioknihaMP3 ke stažení99 KčIhned ke stažení
Autor fantastických a mystických příběhů a současně zakladatel detektivního a hororového žánru ve své povídce z roku 1843 ukazuje, že spousta zdánlivě nevysvětlitelných náhod hraničících až s magií může mít prosté logické a racionální vysvětlení...
-
Knihapevná vazba108 KčSkladem 2 ks
Mistr hororu, jak jej neznáte. Klasik hrůzostrašné povídky by nemohl existovat bez protikladných vlivů, a tak vedle jeho nejlepších děsuplných povídek, například Sudu vína amontilladského nebo Skokana, můžeme...
-
Knihapevná vazba269 KčDo 4 – 9 dnů
-
199 KčIhned ke stažení
V povídce Pád domu Usherů se samo zdivo starého paláce, „způsob sestavení jeho kamenů“, stává spolu s plísněmi, které na něm bují, a s hynoucími stromy v okolí tajemnou chemickou silou tvořící zvláštní atmosféru domu.
-
AudioknihaMP3 ke stažení129 KčIhned ke stažení
Sugestivní vyprávění o obsedantních vášních a závislostech, hrůze z předčasného pohřbu, o ponurém domě, jenž se i s posledními potomky šlechtického rodu pomalu rozpadá, o vězni, který je odsouzen ke strašlivě krutému trestu...
-
349 KčIhned ke stažení
-
Knihapevná vazbaVyprodané
-
AudioknihaMP3 na CDVyprodané
Podivínský genius, velký mystifikátor, básník a melancholik napsal morbidní "povídku hrůzy" o záhadných vraždách v zamčeném pokoji.
-
AudioknihaMP3 na CD150 KčDo 4 – 9 dnů
-
Knihabrožovaná vazbaVyprodané
Výbor 14 povídek amerického romantického prozaika, básníka a esejisty E. A. Poea, považovaného za zakladatele moderní detektivky a hororu, kongeniálně doplňují kresby českého malíře a ilustrátora Aléna Diviše. V životě i tvorbě obou umělců najdeme...
Jáma a kyvadlo je jedním z nejznámějších děl Edgara Allana Poea, stvořitele moderního hororového žánru. Příběh vypráví o bezejmenném vězni odsouzeném Španělskou inkvizicí. Ten se ocitá v kobce, kde podstoupí nejkrutější...
-
Knihapevná vazba462 KčDo 2 – 3 dnů
Sbírka povídek a básní Edgara Allana Poea převedených do komiksu mistrem hororu a členem Síně slávy Willa Eisnera Richardem Corbenem. Corben se znovu a znovu navrací ke svým oblíbeným básním a příběhům, přičemž v každé...
Z komentáře Vladimíra Justla k původnímu LP albu 0 18 0628 "Zdeněk Štěpánek recituje" vydanému v Supraphonu v roce 1969 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: "Od roku 1920, kdy se vrátil z Ruska, byl Zdeněk Štěpánek velkou nadějí
-
AudioknihaMP3 ke stažení39 KčIhned ke stažení
Edgar Allan Poe is credited with having pioneered the short story, having perfected the tale of psychological horror, and having revolutionised modern poetics. The entirety of Poe's body of imaginative work encompasses detective tales, satires, ...
-
Knihapevná vazba930 KčSkladem 4 ks
Poeova slavná báseň „The Raven“ znovu vychází v překladu Tomáše Jacka (druhé vydání)...
-
Knihapevná vazba255 KčDo 4 – 9 dnů
Jiří Adamíra, Jan Přeučil, Ladislav Mrkvička, Viktor Vrabec a další ve vynikající dramatizaci příběhu, označovaného za první klasickou detektivku a další detektivní povídka v podání Otakara Brouska st.
-
AudioknihaMP3 ke stažení229 KčIhned ke stažení
Předkládáme k poslechu povídky slavných zakladatelů klasické detektivky, uznávaných spisovatelů a mistrů napětí v podání nezapomenutelných hereckých osobností. Pojem detektivka platíval v dobách jejího zrodu výhradně pro povídku. Výraz detektivka je...
-
AudioknihaMP3 na CD147 KčSkladem 1 ks
Dve dlhšie poviedky E.A.Poea sa odohrávajú vo svete strachu a nadprirodzena, kde sa čitateľ stretáva so zosobnením teroru a blízkosti smrti. Aj v tomto prípade je zjavné, že autor je majstrom krátkych literárnych žánrov ...
-
25 KčIhned ke stažení
Odedávna mne dráždilo, proč je u nás Edgar Allan Poe téměř výhradně - především v poválečných letech - představován jako autor pochmurný, vážný, tajemný a záhadný. Jistě, povídky, které se v různém řazení stále dokola objevují v nesčetných výborech, patří určitě k těm světově nejproslulejším. Domnívám se však, že pokud naše obeznámenost s Poem nedojde dál než k Jámě a kyvadlu a Havranovi, ochuzujeme se o důležitý rozměr spisovatelova díla, který nám může zpětně poodhalit i nový pohled na jeho známou a obvyklou tvář.
Poe není rozhodně autor jednoduchý a ani v povídkách, které můžeme považovat za prototypy detektivek, nenabízí svým čtenářům laciná řešení. S trochou nadsázky by se dalo říci, že čtenář, který čte Poeovy povídky jen kvůli prvoplánovému vzrušení ze záhad a tajemna, se s autorem fatálně míjí a stává se sám obětí jeho perzifláží.
Poe miloval literaturu, která mu většinou jako jediná spolu s alkoholem usnadňovala nelehký osud. Svou citlivost na literární neupřímnost a neschopnost si vybíjel v často krutě ironických výpadech proti dobovým literárním manýrám a konformním názorům. Čas obrousil ironické ostny, které v mnohých povídkách tohoto výboru museli pociťovat Poeovi současníci, a přesto zůstala plnohodnotná tvorba, jejíž satirická svěžest k nám promlouvá dodnes. Literatura nezná lepší důkaz velikosti autora.
Do výboru jsem úmyslně zařadil i několik "vážně" míněných povídek, i když u některých si touto "vážností" nemůžeme být jisti (Dostaveníčko). Poe nám za svými větami zcela po způsobu moderních autorů dvacátého století neustále uniká, a vracíme-li se k některým jeho vrcholným dílům (Ligeia) vícekrát, vycítíme i pod povrchem této "krajiny stínů" všudypřítomný jemný humor.
Věřím, že v celkovém kontextu výboru může čtenář vysledovat tento humor i v třetí vrstvě povídek, zabývajících se obecně řečeno uměleckou estetikou (Arnheimské panství, Landorova vila, Filosofie nábytku). Zde Poe velice svérázně reaguje na stále zlovolněji, ale nenápadně se šířící nadvládu nevkusu. Bylo by jistě zajímavé přečíst si od takto vnímavého autora reflexi doby globálních médií a sektorového uniformního vkusu, který se s jejich pomocí lavinovitě šíří.
Rozsah poznámkového aparátu je u nekritických vydání literárních děl vždy diskutabilní, a pracují-li tato díla s humorem, je diskutabilní dvojnásob. Proto jsem se nakonec rozhodl tento aparát potlačit, neboť vysvětlovat humor, byť se týká třeba klasické řečtiny, která věru nepatří k běžnému vybavení dnešního čtenáře, je vždy velice ošemetné, třebaže pro překladatele, který po značném úsilí "přišel věcem na kloub", zároveň neodolatelně lákavé. Tyto "nesrozumitelné" pasáže však nikde nebrání pochopení textu a zvídavý čtenář si může svého klasického filologa najít sám, jako si ho nakonec musel najít i překladatel, který se takto kostrbatě dostává k poděkování PhDr. Zdeňku Kratochvílovi z Filosofické fakulty UK. Nakonec - řečeno s autorem - nenalezne-li tato kniha "pochopení u běžného publika..., vyplývá z toho pouze to, že s jejím chápáním mělo běžné publikum potíže" (Bon-Bon).
Doufám, že tento výbor, sestavený převážně z autorových literárních perzifláží a satir, přispěje k hlubšímu a plnějšímu pochopení Poeova díla v české literatuře.
Ladislav Šenkyřík
Přečtete na zařízeních:
- Pocketbook
- Kindle
- Smartphone nebo tablet s příslušnou aplikací
- Počítač s příslušnou aplikací
Nelze měnit velikost písma, formát je proto vhodný spíše pro větší obrazovky.
Více informací v našich návodech
Přečtete na zařízeních:
- Pocketbook
- Kindle
- Smartphone nebo tablet s příslušnou aplikací
- Počítač s příslušnou aplikací
Více informací v našich návodech
Přečtete na:
- Pocketbook
- Smartphone či tablet s podporovanou aplikací
- Počítač s podporovanou aplikací
Nepřečtete na:
- Kindle